Slideshow

GAGASAN MELAYU PERAK - Kearah Memertabatkan Bangsa, Agama dan Negara


Gagasan Melayu Perak (GMP) adalah sebuah persatuan bukan politik yang bertujuan untuk menyatukan orang Melayu Perak bagi mempertahan dan memperjuangkan kepentingan dan hak orang Melayu, Bahasa Melayu, Institusi Kesultanan Negeri Perak, Agama Islam dan Adat Istiadat Orang Melayu Perak. Ianya lahir dari resolusi Perhimpunan Melayu Perkasa yang dianjurkan oleh Persatuan Darul Ridzuan Di Selangor dan Wilayah Persekutuan dengan kerjasama pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan Negeri Perak pada 9hb Ogos, 2008 di Universiti Teknologi PETRONAS Tronoh. Persatuan Melayu Perak yang diberi nama Gagasan Melayu Perak (GMP) telah diluluskan pendaftarannya pada 17hb Mac 2009. Mesyuarat Agung Penubuhan GMP telah diadakan pada 20hb Jun 2009 di Hotel Heritage, Ipoh dirasmikan oleh Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad Mantan Perdana Menteri Malaysia.

Tuesday, August 31, 2010

Keperluan mempertahankan Perkara 152 dan Perkara 153

Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP), Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail menuntut Anwar membuktikan perutusannya mengenai kepentingan mempertahankan Perkara 152 dan 153 itu melalui tindakan dan bukan hanya retorik semata-mata.

Tegasnya, bukti melalui tindakan itu penting kerana Anwar terkenal dengan sikap 'sesumpah' yang tidak tetap pendirian, kerana apabila berada dengan komuniti Cina dan India, janji yang ditawarkan adalah berlainan dengan perjuangan untuk mempertahankan hak keistimewaan Melayu.

"Saya memang tidak yakin dengan janji Anwar tetapi kita berharaplah kalau dia boleh berubah. Sepanjang mengenali Anwar, Penasihat PKR ini hanya mengeluarkan kenyataan atau janji demi mendapatkan sokongan sahaja dan bukannya ikhlas," jelasnya.

1 comment:

  1. Teruskan berjuang walau badai melanda. Jangan lagi menoleh ke belakang kerana musuh semakin menghampiri kita. SubhanAllah..

    ReplyDelete