Slideshow

GAGASAN MELAYU PERAK - Kearah Memertabatkan Bangsa, Agama dan Negara


Gagasan Melayu Perak (GMP) adalah sebuah persatuan bukan politik yang bertujuan untuk menyatukan orang Melayu Perak bagi mempertahan dan memperjuangkan kepentingan dan hak orang Melayu, Bahasa Melayu, Institusi Kesultanan Negeri Perak, Agama Islam dan Adat Istiadat Orang Melayu Perak. Ianya lahir dari resolusi Perhimpunan Melayu Perkasa yang dianjurkan oleh Persatuan Darul Ridzuan Di Selangor dan Wilayah Persekutuan dengan kerjasama pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan Negeri Perak pada 9hb Ogos, 2008 di Universiti Teknologi PETRONAS Tronoh. Persatuan Melayu Perak yang diberi nama Gagasan Melayu Perak (GMP) telah diluluskan pendaftarannya pada 17hb Mac 2009. Mesyuarat Agung Penubuhan GMP telah diadakan pada 20hb Jun 2009 di Hotel Heritage, Ipoh dirasmikan oleh Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad Mantan Perdana Menteri Malaysia.

Sunday, August 15, 2010

Jadikan titah Sultan Perak satu peringatan

KUALA LUMPUR 14 Ogos - Titah Sultan Perak, Sultan Azlan Shah sewajarnya menjadi peringatan kepada generasi baru khususnya orang Melayu dalam berhadapan dengan suasana politik berkepentingan kebelakangan ini.

Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP), Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, kuasa raja-raja dan hak-hak istimewa orang Melayu akan hilang jika kesedaran tersebut tidak terus ditiupkan.

"Dalam keadaan suasana politik negara hari ini, sekiranya peringatan itu tidak diambil berat akan melenyapkan apa yang termaktub dalam Perlembagaan," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini semalam.

Semalam, Sultan Perak menzahirkan kebimbangan baginda dengan sikap sebahagian generasi baru yang semakin jauh fahamannya dengan salasilah dan asal-usul sejarah tanah air walaupun negara berada di ambang sambutan Hari Kemerdekaan Ke-53 pada 31 Ogos ini.

Ini kerana, titah baginda, kebelakangan ini terdengar suara-suara tuntutan yang sangat bercanggah dan bertentangan dengan semangat penyatuan warga di negara ini sebagai sebuah negara bangsa merdeka lagi berdaulat.

Mohd. Hilmi berkata, generasi muda harus mengkaji dan menginsafi semangat perpaduan yang terkandung di dalam Perlembagaan negara bagi memastikan keharmonian dan kesejahteraan di negara ini berkekalan.

Malah, katanya, selepas Ramadan ini, GMP menyasarkan bekerjasama dengan golongan mahasiswa di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) khasnya anak-anak Perak sendiri dalam usaha menyedarkan mereka mengenai isu itu

No comments:

Post a Comment