Slideshow

GAGASAN MELAYU PERAK - Kearah Memertabatkan Bangsa, Agama dan Negara


Gagasan Melayu Perak (GMP) adalah sebuah persatuan bukan politik yang bertujuan untuk menyatukan orang Melayu Perak bagi mempertahan dan memperjuangkan kepentingan dan hak orang Melayu, Bahasa Melayu, Institusi Kesultanan Negeri Perak, Agama Islam dan Adat Istiadat Orang Melayu Perak. Ianya lahir dari resolusi Perhimpunan Melayu Perkasa yang dianjurkan oleh Persatuan Darul Ridzuan Di Selangor dan Wilayah Persekutuan dengan kerjasama pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan Negeri Perak pada 9hb Ogos, 2008 di Universiti Teknologi PETRONAS Tronoh. Persatuan Melayu Perak yang diberi nama Gagasan Melayu Perak (GMP) telah diluluskan pendaftarannya pada 17hb Mac 2009. Mesyuarat Agung Penubuhan GMP telah diadakan pada 20hb Jun 2009 di Hotel Heritage, Ipoh dirasmikan oleh Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad Mantan Perdana Menteri Malaysia.

Monday, August 16, 2010

Jangan main api – GMP

IPOH 16 Ogos – Gagasan Melayu Perak (GMP) hari ini memberi amaran kepada MCA supaya jangan bermain api dengan membuat tuntutan bukan-bukan.

Presidennya, Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, tindak-tanduk parti itu kebelakangan ini kerap melencong daripada dasar yang dipersetujui dalam perlembagaan.

‘‘Ada usaha dari semasa ke semasa untuk menyakitkan hati orang Melayu.

‘‘Selama hampir 53 tahun merdeka, kita telah bersabar dan tidak pernah meminta lebih daripada itu walaupun orang Melayu adalah 60 peratus majoriti. Jangan sengaja menggugat kesabaran kita,” katanya di sini.

Mohd. Hilmi berkata, kaum-kaum lain di negara ini perlu disedarkan bahawa kesabaran orang Melayu mempunyai hadnya.

‘‘Kita tidak mahu apabila selama ini kita sering bertolak-ansur, akhirnya kita kena tolak beransur-ansur,” tegas beliau.

2 comments:

  1. Tuan GMP.

    segala pandangan tepat sekali, Slps PRU12 saya dah pernah menyuarakan, cina belanda ni TIDAK lagi percaya pada UMNO untuk survival anak cucu mereka di negara ini.
    Mereka sudah yakin negara ini akan jadi negara mereka jika mereka DAP, MCA, GERAKAN bersatu saperti mana si Chua Soi Lek dah memulakan buka pekung ttg perkara tersebut.
    Mana UMNO,PAS? yang lantang menyuarakan tentang ISLAM dan BANGSA MELAYU?
    Adakah mereka masih lagi mengharapkan sokongan pengundi2 cina laknat ni lagi pada PRU13?

    Sudah... lupakan lah parti2 melayu ni, mereka ni diibaratkan kuda tunggangan cina dan india. jangan lah gah sangat ttg 1 MALAYSIA dan HUDUD.

    Adakah kami orang2 melayu sebagai rakyat majoriti 16 juta penduduk negara kami sentiasa menunggu jalan penyelesain dan mengharapkan kekuatan kedua2 parti melayu ini yang hanya 4 juta untuk harapan anak cucu kami terus hidup di bumi bertuah kami ini?

    Masa untuk berkompromi mereka ini tidak ada jalan menyelesain nya.

    Saya tidak mahu mencabar, ini kenyataan, perpecahan bangsa melayu adalah tanggung jawab parti PAS dan UMNO.

    Sekali lagi saya yakin luahan kata TUAN PRESIDEN GMP.

    CUMA SAYA INGIN MENAMBAH DENGAN TEGAS SETEGAS2NYA. MARI KITA MEMBUAT PERSIAPAN MENYIMPAN PARANG PANJANG, PEPERANGAN ETNIK PASTI TERJADI. SELAWAT2NYA 13 MEI 2012. SAYA BERANI MENGHADAPI APA2 RISIKO DIATAS KENYATAAN SAYA INI, KERANA CIN DAH KURANG AJAR.

    SAYA BUKAN ABDULLAH IBNU SABA'


    WASSALLAM dari SHUKRI RADZI KUALA KANGSAR.

    ReplyDelete
  2. Jangan bagi amaran saja macam Menteri Amaran.

    Ambillah tindakan sewajarnya.

    Saman mereka yang berani mempersoalkan Perlembagaan Negara.

    Kalau Thailand boleh menjatuhkan hukuman bunuh ke atas sesiapa sahaja yang menghina Raja mereka, kenapa kita tidak boleh?

    ReplyDelete