Slideshow

GAGASAN MELAYU PERAK - Kearah Memertabatkan Bangsa, Agama dan Negara


Gagasan Melayu Perak (GMP) adalah sebuah persatuan bukan politik yang bertujuan untuk menyatukan orang Melayu Perak bagi mempertahan dan memperjuangkan kepentingan dan hak orang Melayu, Bahasa Melayu, Institusi Kesultanan Negeri Perak, Agama Islam dan Adat Istiadat Orang Melayu Perak. Ianya lahir dari resolusi Perhimpunan Melayu Perkasa yang dianjurkan oleh Persatuan Darul Ridzuan Di Selangor dan Wilayah Persekutuan dengan kerjasama pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan Negeri Perak pada 9hb Ogos, 2008 di Universiti Teknologi PETRONAS Tronoh. Persatuan Melayu Perak yang diberi nama Gagasan Melayu Perak (GMP) telah diluluskan pendaftarannya pada 17hb Mac 2009. Mesyuarat Agung Penubuhan GMP telah diadakan pada 20hb Jun 2009 di Hotel Heritage, Ipoh dirasmikan oleh Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad Mantan Perdana Menteri Malaysia.

Sunday, August 1, 2010

Usaha bina masjid baru Kota Lama Kiri perlu RM2 juta lagi

KUALA KANGSAR - Usaha untuk membina sebuah masjid baru di Kota Lama Kiri di sini hampir menjadi kenyataan berikutan kejayaan mengumpul dana sebanyak RM1 juta daripada orang ramai.

Pengerusi Jawatankuasa Pembinaan Masjid Baru Kota Lama Kiri dan juga Presiden Gagasan Melayu Perak Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, walaupun jumlah tersebut berjaya dikumpulkan, pihaknya masih kekurangan RM2 juta untuk memastikan sebuah masjid baru dapat benar-benar didirikan.

''Kos keseluruhan pembinaan masjid ini adalah RM3 juta tetapi kita telah berjaya mengumpul sebanyak RM1 juta dan memerlukan M2 juta lagi," katanya ketika ditemui pada majlis pecah tanah masjid baru tersebut di sini semalam.

Menurut Mohd. Hilmi, langkah membina masjid baru menggantikan masjid sedia ada dirancang sejak tiga tahun lalu.

Masjid baru, katanya, akan dibina di atas tapak seluas 0.9 hektar tidak jauh daripada kedudukan masjid sedia ada yang agak kecil dan terletak berhampiran dengan jalan utama.

Mohd berkata. Hilmi, kerja-kerja pembinaan masjid tersebut telah pun dimulakan dan dijangka siap dalam tempoh l8 bulan.

''Kita beli tanah ini daripada penduduk tempatan dengan harga RM249,000 dan kerja meratakan tapak pembinaan bermula pada 19 Julai lalu.

''Seorang kontraktor, Datuk Mohamad Zaini Amran telah sanggup untuk memulakan kerja-kerja pembinaan ini walaupun wang yang diperlukan belum lagi mencukupi," katanya.

Beliau mengalu-alukan mana-mana pihak yang ingin turut membantu dan menyumbang agar menghubungi Setiausaha Masjid Kota Lama Kiri, Ahmad Shukri Dahaban di talian 012-4670542.

No comments:

Post a Comment